یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

اعلام آخرين آمار بهره وري در کشور

ارتباطات در صدر؛ نفت ناموفق‌ترين

ICT

سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸:۰۰


رييس سازمان ملي بهره وري با ارائه آخرين آمار از ميزان بهره وري در کشور ارتباطات را موفق‌ترين حوزه در افزايش بهره وري عنوان کرد.

وايمکس نيوز - رويا طباطبايي در نشست خبري با بيان اين‌که به دليل رشد اقتصادي منفي در سال‌هاي 1391 و 1392 بهره وري نيز از وضعيت مناسبي برخوردار نبوده است اظهار کرد: اين درحالي بود که در سال‌هايي که درآمدهاي بالاي نفتي نصيب کشور شد، اهتمام جدي براي افزايش بهره وري وجود نداشت چرا که پول کلان و بي زحمت نفت موجب مغفول ماندن بهره وري شد.

وي با اشاره به اين که هنوز آمارهاي ما براي اعلام آخرين وضعيت بهره وري در سال جاري تکميل نشده و مقدماتي هستند، گفت: براين اساس با توجه به تغيير سال پايه منتظر تعديل آمارهاي مرکز آمار و بانک مرکزي هستيم و به محض معادل سازي‌ از سوي اين دو سازمان آمار تکميلي اعلام مي‌شود.

طباطبايي با بيان اين‌که تا سال 1392 ارتباطات توانسته ميزان بهره وري خود را از صد به 634 افزايش دهد گفت: در حالي که اين سازمان در صدر موفق‌ترين ها در بهره وري قرار گرفته که بخش زيادي از آن به دليل توفيقات جهاني و روند رو به رشد تکنولوژي و فناوري بالا است که ايران نيز تحت تاثير آن قرار مي گيرد.

رييس سازمان ملي بهره وري همچنين اعلام کرد که بخش نفت ناموفق‌ترين بخش در حوزه بهره‌وري بوده و نتوانسته در سال‌هاي گذشته از توفيقات خوبي در اين زمينه برخوردار شود. به گونه‌اي که بهره وري آن بر مبناي سال 1383 از 100 به 45 رسيده است.

وي توضيح داد که بخش نفت از نظر نيروي کار بهره وري بالايي داشته اما در بخش سرمايه‌اي تحت تاثير شرايط تحريم نتوانسته به حد مطلوبي نزديک شود و حتي نزول داشته است.

طباطبايي همچنين به تغييرات بهره وري در بخش هاي ديگر تا سال1392 نيز اشاره کرد و گفت: بهره وري در کشاورزي از 100 به 104 ، صنعت از 100 به 112، معدن از 100 به 149، حمل و نقل از 100 به 120 ، آب و برق از 100 به 118 و ساختمان هم از 100 به 81 رسيده است.

رييس سازمان ملي بهره وري در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر اهميت بهره وري در ايران يادآور شد:‌در حالي انتظار داريم که يک سوم رشد اقتصادي از طريق اين بخش محقق شود که نيازمند ارتباط منظم و سيستماتيک با ساير سازمان‌ها و برنامه ريزي‌هاي دقيق است و سازمان بهره وري به تنهايي نمي‌تواند اين هدف را محقق کند.

 

جنبش 25 درصد ايده جديد سازمان ملي بهره وري

وي همچنين از هدف سازمان ملي بهره وري براي به راه انداختن جنبشي به عنوان جنبش 25 درصد سخن گفت و افزود: اين ايده که در نظر داريم جهاني شود بر اين اساس است تا اين فرهنگ در بين عموم جامعه نهادينه شود که هر کسي 25 درصد کارهاي نادرست خود را حذف کرده و 25 درصد کارهاي درست را جانشين آن کند.

 

منبع : ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو